بازیکنان صد گله در لیگ برتر:

در رقابتهای لیگ برتر انگلیس‌زدن صد گل، کار آسانی نیست. تیه‌ری آنری آخرین بازیکنی بود که موفق شد به باشگاه صد تایی‌ها بپیوندد، اما او از لحاظ رکورد پشت سر آلن شیرری قرار دارد که فقط در 124 بازی توانست صد گل در لیگ برتر بزند. از بین بازیکنان حاضر در لیگ برتر شاید فقط رود فان نیستلروی امیدوار باشد که جایگاه مناسبی در این جدول برای خودش دست و پا کند. گزارش زیر از مجله مچ در این ارتباط است:

1 .دیان دابلین صد گل در 271 بازی‌
دیان دابلین طی سالیان سال حضور در سطح اول فوتبال انگلیس، خیلی آرام و با طمانینه به رکورد صد گل زده دست پیدا کرد. او در دیدار ویلا برابر وستهام در سال 2002 به این مهم رسید. دابلین در منچستر یونایتد چندان موفق نبود، بعد از مدتی نیمکت‌نشینی و دست و پنجه‌ نرم کردن با مصدومیت به کاونتری پیوست و در آنجا ظرف 4 فصل توانست 58 گل به ثمر برساند. در استون ویلا هم روند گلزن دابلین قطع نشد و در 28 بازی فصل قبل توانست ده گل بزند تا بالاخره به رکورد صد گل برسد. او تاکنون 111 گل در لیگ برتر زده است.

2 .تدی شرینگام صد گل در 256 بازی‌
تدی شرینگام اولین گل خود در لیگ برتر را در سال 1992 برای ناتینگهام فارست به ثمر رساند، ولی فقط بعد از سه بازی با قراردادی 1/2 میلیون پوندی به تاتنهام رفت. او در اولین فصل حضورش در تاتنهام 21 گل زد و بعد از پنج فصل هنوز در وایت هارت‌لین در سال 1997 به منچستر یونایتد پیوست. حضور مهاجمان پرقدرت در منچستر و نیمکت‌نشینهای مقطعی، در روند گلزنی شرینگام خلل ایجاد کرد، ولی او صدمین گلش در سال 2000 را برابر ساوتمپتون به ثمر رساند. جالب اینکه شرینگام نه گل از 136 گلش در لیگ برتر را برابر ساوتمپتون زده است!

3. مت لوتسیه صد گل در 254 بازی‌
یکی از مستعدترین بازیکنان زمان خودش که در عین حال وفادارترین هم بود. او تمام مدال بازیگری‌اش را برای ساوتمپتون بازی کرد و علی‌رغم پیشنهادهای بسیار خوب در ساوتمپتون ماند و گلهای بسیار زیبایی برای این تیم به ثمر رساند. جالب اینکه او به هر یک از تیمهای استون ویلا و ناتینگهام فارست 8 گل زد. لوتسیه صدمین گلش را در سال 2000 برابر ساندرلند زد و دو سال بعد، با گذشت 16 سال از دوران پرفروغ بازیگری‌اش از فوتبال خداحافظی کرد. ضمن اینکه آخرین گلش را وارد دروازه آرسنال کرد.


4 .دوایت یورک صد گل در 253 بازی‌
سه فصل اول حضور یورک در لیگ برتر چندان موفقیت آمیز نبود، او در این مدت فقط 14 گل برای ویلا به ثمر رساند، ولی در سه فصل بعدش به ترتیب 17، 17 و 12 گل زد و همین مسئله باعث شد به منچستر یونایتد بپیوندد. در اولین فصل حضورش در منچستر هم 18 گل به ثمر رساند و به همراه این تیم، قهرمان لیگ برتر شد. در فصل 99 2000 هم بیست گل به ثمر رساند و بالاخره فصل بعدش توانست صدمین گلش را بزند. انتقال یورک به بلکبرن چندان ثمربخش نبوده ولی او 120 گل در لیگ برتر زده و شایسته حضور در باشگاه صد تایی‌ها است.

5 .مایکل اوون صد گل در 185 بازی‌
مایکل اوون نوجوان در سال 1997 در اولین بازی‌اش در لیگ برتر فقط شانزده دقیقه پس از حضور در زمین، به ویمبلدون گل زد. او به این همین روند ادامه داد تا اینکه در سال 2003 برابر وست بروم در 185 امین بازی‌اش توانست صدمین گلش را هم بزند. اوون بازی در برابر نیوکاسل را می‌پسندد و کلاً دوازده گل از جمله 2هت تریک را برابر این تیم رقم زده است، ولی در عین حال در داربی لیورپول - اورتون چهار سال طول کشید تا توانست گل بزند. هرچند در سه بازی اخیر برابر اورتون چهار گل زده است. او 111 گل در لیگ برتر زده و مسلماً فرصت کافی برای بهتر کردن این رکورد را دارد.

6 .اندی کول صد گل در 178 بازی‌
بعد از اینکه به همراه نیوکاسل در سال 1993 به لیگ برتر صعود کرد، بلافاصله خودش را به عنوان یک گلزن موفق، مطرح کرد. او در اولین فصل حضورش در لیگ برتر ی34 گل به ثمر رساند و آمادگی‌اش به حدی بود که منچستر هفت میلیون پوند بابتش خرج کرد. در منچستر هم او در سال 1999 در برابر تیم سابقش نیوکاسل توانست صدمین گلش را بزند. کول به تیمهای لیورپول و ساوتمپتون راحت گل می‌زند. او که در حال حاضر بازیکن بلکبرن است امیدوار است به تعداد 162 گلی که زده اضافه کند.


7. لز فردیناند صد گل در 175 بازی‌
رکورد گلزنی فردیناند در لیگ برتر در نوع خودش بسیار جالب است. او حدفاصل سالهای 1992 تا 1997 در تیمهای QPR و نیوکاسل در 175 بازی توانست صد گل بزند، ولی طی هفت فصل بعدش فقط 36 گل زد. در واقع حضور او در تاتنهام و وستهام با موفقیت همراه نبود، اما در این فصل در لستر بسیار خوب عمل کرد و حالا تعداد گلهایش به عدد 146 رسیده است. فصل اخیر بدترین فصل لز فردیناند بعد از فصل 97 96 به حساب می‌آید!

8 .رابی فاولر صد گل در 175 بازی‌
فاولر برای اولین بار در لیگ برتر در سال 1993 برابر چلسی به میدان رفت و فقط دو بازی طول کشید تا در برابر اولدهام اولین گل خود را بزند. او در سال 1999 در برابر داربی صدمین گل خود را زد. فاولر بعد از سپری کردن دو فصل در لیدز در حال حاضر بازیکن منچسترسیتی به حساب می‌آید و به نظر می‌آید تیم مورد علاقه‌اش استون ویلا است چون کلاً دوازده گل به این تیم زده است. تعداد گلهای او در لیگ برتر در حال حاضر به عدد 136 رسیده است.

9 .ایان رایت صد گل در 173 بازی‌
رایت که در حال حاضر بازنشسته شده است با زدن هت‌تریک در بولتون در فصل 98 97 صدمین گل خود را جشن گرفت. او در آخرین فصل حضورش در آرسنال به این مهم رسید و بعد از آن به دلیل مصدومیت در وستهام هم نتوانست چندان موفق باشد و فقط نه گل زد. او که از پالاس به آرسنال پیوست، همواره بازیکنی آماده بود و در دو فصل 94- 93 و 97- 96 توانست 23 گل برای تیمش بزند. جالب اینکه او هرگز در لیگ برتر نتوانست به منچستر یونایتد گل بزند.

10 .تیه ری آنری صد گل در 160 بازی‌
بعد از اینکه در سال 1999 از یوونتوس به آرسنال پیوست، هشت بازی طول کشید تا آنری توانست اولین گلش را برابر ساوتمپتون بزند. اما آرسن‌ ونگر او را از بازیکنی کناری به یک ماشین گلزنی تبدیل کرد و در اولین فصلش توانست هفده گل بزند. آنری به تیمهای استون ویلا و چارلتون خوب گل می‌زند و حتی شش بار دروازه منچستر را هم باز کرده است. آنری هم می‌تواند تعداد گلهای خود را به مراتب بیشتر کند.

11 .آلن شیرر صد گل در 124 بازی‌
آمار آلن شیرر واقعاً فوق‌العاده است. شیرر در تنها 124 بازی توانست به رکورد صد گل دست پیدا کند. او در سالهای 93 تا 96، سه بار پیاپی توانست بیش از سی گل برای بلکبرن بزند. سپس با قراردادی‌ 15 میلیون پوندی به تیم شهرش نیوکاسل پیوست. او در سنت جیمز پارک هرگز به رکورد سی گل دست پیدا نکرد، ولی توانسته سه بار بیش از بیست گل بزند. او هم برای نیوکاسل، و هم برای بلکبرن توانسته صد گل بزند و کلاً 238 گل در لیگ برتر زده است. باید به آلن شیرر احترام گذاشت!

مطلب فوق توسط عادل فردوسی پور ترجمه شده است.

شغل دوم

 آیا می دونید که بازیکنان معروف ایرانی چه شغل دومی دارند؟

بعد از مدتی که آمار اختصاصی از لیگ ایران نوشتم گفتم بد نیست برای تنوع که هم شده یه سری هم به دانستنیها بزنیم. خوب هرچی باشه اسم وبلاگ «دانستنیها» و آمار فوتبال هستش.
تو این نوشته نگاهی داریم به شغل دوم 25 بازیکن مطرح شاغل در فوتبال ایران. بخوانید:

 
1. نکونام در راه واردات عطر و پوشاک

جواد نکونام هافبک ملی پوش تیم پاس . خوش پوشی و خوش تیپی ، هم می تواند برای آدم دردسر ساز شود و هم کارساز، فعلاً که برای جواد بدجوری کارساز و پولساز شده و جواد در امر واردات عطر و پوشاک فعالیت خوبی دارد. ضمناً آقا جواد به اتفاق چند تن از دوستانش یک شرکت تولید پوشاک و لوازم ورزشی تاسیس کرده است.

2. نکیسا رستوران دارد!

روح لطیف نیما نکیسا ، او را وارد عرصه هنر کرده و کاست سنگربان سابق تیم ملی روانه بازار موسیقی شده است. البته فعالیت غیر ورزشی نکیسا فقط به هنر و موسیقی ختم نمی شود . نیما خان با همکاری پدرش اداره یک رستوران شیک و مدرن را در خیابان فراهانی برعهده دارد. خوش تیپی نیما باعث شده کار و کاسبی اش بگیرد.

3. گل محمدی صاحب یک آرایشگاه مجهز

یحیی گل محمدی ، مدافع ملی پوش تیم پرسپولیس از آن دست فوتبالیست هایی است که همواره دور حاشیه را خط کشیده و بی سر و صدا به زندگی و کار خود مشغول است . او به همین چند روزه شهرت و قدرت دلخوش نکرده و اداره یک آرایشگاه مجهز به نام هنر پرشیا را بر عهده دارد. ضمن اینکه آقا یحیی در امور خیریه نیز پیشقدم است و آنطور که شنیده ایم هزینه یک موسسه خیریه را تامین می کند.

4. باقری ، بازرگان فرش !

کریم باقری ، هافبک صاحب نام تیم پرسپولیس ، که زمانی فوتبالش هم مثل فرش شهرش زبانزد عام و خاص بود در کنار شوت زدن و دویدن و پاس دادن در زمین چمن در امر صادرات فرش و ارز آوری برای کشور تجربه و تبحر بالایی دارد. کریم خان همراه پدر همسرش یکی از تجار معروف فرش ایران و به خصوص تبریز در دنیاست!

5. برومند ، پرستاری شایسته برای دوقلوها

پرویز برومند ، دروازه بان تیم استقلال از وقتی خداوند یک جفت دو قلوی تپل و کاکل زری به وی عطا کرده ، هر کاری که داشت کنار گذاشت و مراقبت و مواظبت از پویا و پارسا و کمک به بانو ، اولویت اصلی این دروازه بان پر سرو صدای استقلال شده تا همسرش هم بتواند به تدریس و آموزشش برسد. دوستان پرویز می گویند ، خانه داری و بچه داری او حرف ندارد!

6. تجارت تهران در قبضه دایی 
 
علی دایی ، مهاجم تیم پرسپولیس همانطور که در زمین سبز عناوین و رکوردهای ملی و بین المللی را تصاحب کرده ، در زمینه سودآور اقتصادی سرمایه گذاری های کلانی انجام داده است . مشارکت در ساخت یک شهرک توریستی در اطراف چالوس ، مالکیت چندین فروشگاه و گالری کفش و لباس در مراکز خرید یوسف آباد ، منیریه ، میدان محسنی و میلاد نور و همچنین اداره موسسه تولیدی پوشاک ورزشی دایی ، مشغله هایی است که بعد از فوتبال ذهن دایی را به خود مشغول کرده است.

7. نیکبخت پوشاک تولید می کند !

علیرضا نیکبخت واحدی ، هافبک ملی پوش تیم استقلال بیشتر از آنکه به فکر آینده اش باشد ، به تیپ و مد و ظاهرش می رسد و فرصت چندانی برای پرداختن به امور تجاری ندارد . البته گویا به تازگی شم تجاری نیکی هم تقویت شده و شنیدیم وی در یک موسسه تولید پوشاک مشارکت و سرمایه گذاری کرده است. البته حالا که او به لیگ امارات رفته و عضو تیم الوصل شده ، بیشتر از اینها می تواند به فکر آینده اش باشد. 

8. خداداد مسلط در تجارت جهانی !

خداداد عزیزی ، مهاجم تیم پاس همانطور که در زمین فوتبال تند و تیز است ، در عرصه تجارت نیز ید طولایی دارد و به قول معروف زیر و بم کار را می داند . خداداد علاوه بر مالکیت یک گالری طلافروشی در خیابان کریم خان زند ، صاحب یک شرکت تولید قطعات یدکی اتومبیل در سنگاپور نیز هست و در دبی هم سرمایه گذاری های خوبی انجام داده و فعلاً او تنها رقیب علی دایی است. 

9. خانه داری هنر کنونی برهانی

آرش برهانی ؛ مهاجم ملی پوش پاس هنوز آنقدر سرمایه ندارد که بتواند کار و کاسبی راه بیاندازد ، این جوان کرمانی فعلاً خدمت مقدس سربازی خود را می گذراند و به اتفاق برادرش در تهران زندگی می کند. البته خودش می گوید خانه داری اش معرکه است و کار دومش همین است.

10.پژمان در آستانه آپارتمان سازی !

پژمان نوری ، هافبک تیم پگاه گیلان پسر ارشد خانواده ای است که املاک زیادی در شمال دارند اما پژمان علاقه ای به کشاورزی و زمین داری ندارد. از قرار معلوم پژمان هم نان را در ساخت و ساز می بیند. او قصد دارد در قطعه زمینی که در اختیارش است ، آپارتمان سازی کند البته در فصل بهار! در این مدتی هم که بیکار بوده سرش با خواهرزاده اش و مراقبت و پرستاری از او گرم بوده ، مثل اینکه پژمان خان در رشته پرستاری استعداد بسیار خوبی دارد!

11. کعبی برای خودش ارباب است

حسن کعبی ، هافبک ملی پوش تیم فولاد خوزستان هم سود و پول را در صنعت پر رونق خرید و فروش ملک و ساخت و ساز دیده است .او چند باب مغازه و منزل دارد که با اجاره و رهن آنها کاسبی کوچکی برای خودش دست و پا کرده است. 

12. سر و کار منصوریان با کامپیوتر !

علیرضا منصوریان ، هافبک استقلال ، دو سال حضور در آلمان و فوتبال ماشینی و حساب شده ژرمن ها ، حسابگری علی منصوریان را هم تقویت کرد ، به طوری که این بازیکن مارک هایش را در بازار پر رونق کامپیوتر سرمایه گذاری کرد. اگر خریدار قطعات و لوازم کامپیوتر هستید ، حتماً سری به فروشگاه منصوریان واقع در چهار راه ولی عصر بزنید. 

13. جمشیدی گالری عطر و ادکلن دارد

پژمان جمشیدی ، هافبک تیم پرسپولیس علاوه بر اینکه بعد از چندین سال تحصیل در رشته عمران هنوز موفق به اخذ مدرک نشده و دائماً به خاطر پاس کردن واحدهای درسی دنبال اساتید خود است ، بخشی از وقتش را هم در گالری عطر و ادکلن فروشی اش که در کرج واقع است ، می گذراند. 

14. هاشمی نسب در فکر افتتاح پیتزافروشی

مهدی هاشمی نسب ، مدافع صاحب نام تیم پاس و بازیکن پر شر و شور سالهای گذشته استقلال و پرسپولیس حالا به یک بازیکن بی حاشیه و آرام تبدیل شده و حسابی به فکر آینده خود است . واردات لوازم آرایشی و بهداشتی آقا مهدی را راضی نکرده و حالا او قصد دارد یک پیتزافروشی دایر کند ، البته اینکه کجا و با کی هنوز معلوم نیست ، اما احتمالاً یکی از پر رونق ترین پیتزافروشی های تهران از آن گلزن ترین مدافع فوتبال ایران خواهد شد.

15. خانه داری شغل اول رهبری فرد!

بهروز رهبری فرد ، مدافع تیم پاس و دوست جدا نشدنی هاشمی نسب هم مثل او خود را به کلی از جار و جنجال فوتبال کنار کشیده و به بازیکنی آرام و سر به زیر تبدیل شده . دوستانش می گویند که این از ثمرات ازدواج بوده ، چون علاوه بر اخلاق ، خانه داری بهروزخان هم به نحو بی سابقه ای بهتر شده . راست و دروغش به عهده خود بهروز اما گویا خانه داری تنها شغل رهبری فرد بعد از فوتبال است!

16. اکبری شغل نان و آب داری دارد

به نظر می رسد ، شم اقتصادی فوتبالیست ها خیلی بالاست . چون یدا... اکبری هم مثل بعضی از همقطارانش ، سرمایه اش را در کار ساخت و ساز ساختمان که سود کلانی هم دارد ، به کار انداخته است. خدا کند معماری یدی هم مثل فوتبالش ظریف و خوب باشد.

17. پیروانی سهامدار جورابان

افشین پیروانی ، مدافع میانی پرسپولیس ، حتماً تاکنون پیراهن و پوشاک ورزشی با مارک جورابان را دیده اید ! حتماً هم می دانید بخشی از سهام این شرکت معتبر تولید پوشاک ورزشی متعلق به افشین خان است. البته مشارکت در تولیدی جورابان یکی از مشغله های پیروانی است و مدافع شیرازی سرخپوشان یک گالری پوشاک و کفش ورزشی هم در میدان محسنی دارد. 

18. کاویانپور ، نمایشگاه دار اتومبیل

حامد کاویانپور ، هافبک ملی پوش تیم پرسپولیس بعد از بازگشت از امارات و حضور مجدد در پرسپولیس ، یک مدرسه فوتبال تاسیس کرده که همه امکانات و سهام آن متعلق به خودش است. در کنار آموزش فوتبال به نونهالان علاقمند ، آقا حامد ، در کار خرید و فروش اتومبیل هم فعال است و اتفاقاً اتومبیل های لوکس و گرانقیمتی هم در دست و بالش دارد. 

19. بختیاری زاده فعال در کار مسکن

سهراب بختیاری زاده ، مدافع تیم فولاد خوزستان این روزها در اهواز سرش را با خرید و فروش ملک و مسکن گرم کرده است و گویا از درآمدش هم بسیار راضی است اما اینکه آقا سهراب این زمین ها را در اهواز می فروشد یا تهران یا جای دیگر ، اطلاع دقیقی نداریم.

20. استیلی با پیروانی شریک است

حمید استیلی ، هافبک با سالقه تیم پرسپولیس نیز مثل همبازی اش ( افشین پیروانی ) در بخشی از سهام شرکت تولیدی جورابان شریک است اما اینکه چند درصد از سهام شرکت تولیدی جورابان شریک است اما اینکه چند درصد از سهام متعلق به حمیدخان است ما بی اطلاعیم . ضمن اینکه حمیدخان در امر تجارت وادرات کالا هم کم و بیش فعالیت دارد اما انگار حمید در فوتبال با افشین شراکتی ندارد چون استیلی اغلب ذخیره است.

21. پیتزافروشی برزگر غوغا می کند

محمد برزگر ، هافبک مورد غضب واقع شده تیم پرسپولیس در عرصه کار و فعالیت غیر ورزشی ، بسیار کوشاست . محمدآقا در خیابان گیشا یک پیتزا فروشی شیک و پررونق دارد و فعلاً عطای فوتبال را به لقایش بخشیده است.   

22. خطیبی ورزشگاه می سازد!

رسول خطیبی ، مهاجم آذری تیم سپاهان اصفهان آنقدر به فوتبال و توپ و تور علاقه دارد که حتی سرمایه گذاری هایش هم یکجوری به فوتبال و ورزش ربط پیدا می کند . مهاجم تبریزی سپاهان ، از دو سال پیش پروژه ساخت یک مجموعه ورزشی را در تبریز آغاز کرده و نظارت بر چگونگی انجام کار این مجموعه و تامین هزینه های آن مهمترین مشغله خطیبی بعد از فوتبال است.

23.کاظمیان بساز و بفروش

جواد کاظمیان ، هافبک پرسپولیس ، هافبک کاشانی و ملی پوش پرسپولیس به رغم سن و سال کمش ، مانند همشهریانش اهل حساب و کتاب است و از همین حالا به فکر آینده است، جواد بعد از 6 ماه حضور در لیگ امارات و عقد قرارداد 300 میلیونی با پرسپولیس ، همه سرمایه ارزی و ریالی اش را در امر ساخت و ساز ساختمان ، صنعت پر رونق امروز به کار انداخته است. آقا جواد یک معمار تمام عیار است!

24. سید عباسی مهندس راه و ساختمان

داود سید عباسی ، هافبک استقلال خودش اصرار دارد که مهندس راه و ساختمان است ! با رفیق فابریک و همیشگی اش فراز فاطمی ، راه می روند و ساختمان ها را می بینند ! اما گذشته از شوخی ، کار و کاسبی ثابت و دائمی ندارد و فقط گاهی از دبی جنس وارد می کند. می گوید وقت ندارد به امور دیگر بپردازد و فوتبال بیشتر وقتش را گرفته است! حالا خودتان قضاوت کنید داود تاجر است یا بیکار یا خانه دار !

25. دین محمدی ، کاسب در میلاد نور

چندین سال حضور در استقلال و سابقه حضور دو ساله در فوتبال باشگاهی آلمان ، گذشته از تجربیات فنی و حرفه ای فراوان برای سیروس خان ، از لحاظ مادی هم برای هافبک ریز نقش پگاهی ها سودآور بود. سیروس ، سرمایه اش را که هم ریالی است و هم ارزی در کار تولید پوشاک به کار انداخته و یک موسسه تولید پوشاک را اداره می کند . البته یک باب مغازه در پاساژ میلاد نور و در جوار هم قطارانی چون میناوند ، پیروانی و دایی نیز از دیگر سرمایه گذاری های جناب سیروس خان است که در آن به عرضه پوشاک ورزشی می پردازد . البته ما نمی دانیم که آیا 40 میلیون تومانی که از پگاه گرفته هم جزء این سرمایه گذاری ها بوده یا آقا سیروس آن را در کار دیگری به کار انداخته است؟


لازم به ذکر است که این مطلب بر اساس پرسش یکی از دوستان از خود بازیکنان تنظیم شده است.

کتاب آمار لیگ(قسمت دوم)

اختصاصی دانستنیها و آمار فوتبال                          Exclusive navidamar
به علت اختصاصی بودن مطالب هر گونه برداشت مطالب این وبلاگ فقط با ذکر ماخذ مجاز است.


 بررسی عملکرد دروازه بانان لیگ برتر:
در سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، 14 تیم لیگ با استفاده از 34 دروازه بان در چارچوب دروازه خود  گل پذیرفته اند. از آنجا که مقایسه عملکرد دروازه بانان با هم کار صحیحی نمی باشد، لذا عملکرد ایشان را به صورت تیم به تیم بررسی می کنیم:

1. پاس تهران
1. حسن رودباریان:
تعداد بازی: 22 بازی
مدت زمان بازی: 1952 دقیقه
تعداد گل خورده: 22 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 88/73 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/01 گل
2. نیما نکیسا:
تعداد بازی: 5 بازی
مدت زمان بازی: 388 دقیقه
تعداد گل خورده: 7 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 55/43 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/62 گل

2) استقلال تهران
1. وحید طالب لو:
تعداد بازی: 12 بازی
مدت زمان بازی: 1080 دقیقه
تعداد گل خورده: 9 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 120 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 0/75 گل
2. پرویز برومند:
تعداد بازی: 10 بازی
مدت زمان بازی: 900 دقیقه
تعداد گل خورده: 15 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 60 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/5 گل
3. مسعود قاسمی :
تعداد بازی: 4 بازی
مدت زمان بازی: 360 دقیقه
تعداد گل خورده: 7 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 51/43 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/75 گل

3)فولاد خوزستان
1. ابراهیم میرزاپور:
تعداد بازی: 21 بازی
مدت زمان بازی: 1855 دقیقه
تعداد گل خورده: 17 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 109/12 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 0/82 گل
2. حسن هوری:
تعداد بازی: 5 بازی
مدت زمان بازی: 450 دقیقه
تعداد گل خورده: 4 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 112/5 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 0/8 گل
3. فرشاد بختیاری زاده:
تعداد بازی: 1 بازی
مدت زمان بازی: 35 دقیقه
تعداد گل خورده: 1 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 35 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 2/57 گل

4)ذوب آهن اصفهان
1. آرمناک پطروسیان:
تعداد بازی: 25 بازی
مدت زمان بازی: 2187 دقیقه
تعداد گل خورده: 22 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 99/41 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 0/91 گل
2. رسول زمانی :
تعداد بازی: 2 بازی
مدت زمان بازی: 153 دقیقه
تعداد گل خورده: 3 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 51 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/76 گل

5)پرسپولیس تهران
1. ساشا ایلیچ:
تعداد بازی: 24 بازی
مدت زمان بازی: 2160 دقیقه
تعداد گل خورده: 27 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 80 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/125 گل
2. محمد محمدی:
تعداد بازی: 2 بازی
مدت زمان بازی: 180 دقیقه
تعداد گل خورده: 1 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 180 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 0/5 گل

6) فولاد مبارکه سپاهان اصفهان
1. کمیل سوسکو:
تعداد بازی: 17 بازی
مدت زمان بازی: 1530 دقیقه
تعداد گل خورده: 20 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 76/5 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/18 گل
2. ارشاد یوسفی:
تعداد بازی: 6 بازی
مدت زمان بازی: 540 دقیقه
تعداد گل خورده: 10 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 54 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/67 گل
3. عباس قاسمی:
تعداد بازی: 3 بازی
مدت زمان بازی: 270 دقیقه
تعداد گل خورده: 6 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 45 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 2 گل

7) پیکان تهران
1. مهدی واعظی:
تعداد بازی: 21 بازی
مدت زمان بازی: 1890 دقیقه
تعداد گل خورده: 19 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 99/47 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 0/9 گل
2. کورش مرادی:
تعداد بازی: 5 بازی
مدت زمان بازی: 450 دقیقه
تعداد گل خورده: 7 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 64/29 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/4 گل

8) استقلال خوزستان
1. نادر غبیشاوی:
تعداد بازی: 13 بازی
مدت زمان بازی: 1170 دقیقه
تعداد گل خورده: 27 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 43/33 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 2/08 گل
2. خالد شیطاوی:
تعداد بازی: 9 بازی
مدت زمان بازی: 810 دقیقه
تعداد گل خورده: 13 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 62/31 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/44 گل
3. رسول فلحی:
تعداد بازی: 4 بازی
مدت زمان بازی: 360 دقیقه
تعداد گل خورده: 3 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 120 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 0/75 گل

9) پگاه گیلان
1. علی نظر محمدی:
تعداد بازی: 13 بازی
مدت زمان بازی: 1101 دقیقه
تعداد گل خورده: 19 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 57/95 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/55 گل
2. حمید رضا بابایی:
تعداد بازی: 8 بازی
مدت زمان بازی: 699 دقیقه
تعداد گل خورده: 14 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 49/93 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/8 گل
3. دیان ماکسیچ:
تعداد بازی: 6 بازی
مدت زمان بازی: 540 دقیقه
تعداد گل خورده: 9 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 60 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/5 گل


10) ابومسلم خراسان
1. مهدی ثلبتی:
تعداد بازی: 20 بازی
مدت زمان بازی: 1800 دقیقه
تعداد گل خورده: 16 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 112/5 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 0/8 گل
2. احمد خرمالی:
تعداد بازی: 5 بازی
مدت زمان بازی: 450 دقیقه
تعداد گل خورده: 10 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 45 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 2 گل

11) فجر شهید سپاسی شیراز
1. سید مهدی رحمتی:
تعداد بازی: 14 بازی
مدت زمان بازی: 1230 دقیقه
تعداد گل خورده: 24 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 51/25 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/76 گل
2. حسین آشنا:
تعداد بازی: 13 بازی
مدت زمان بازی: 1110 دقیقه
تعداد گل خورده: 11 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 100/90 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 0/89 گل

12) برق شیراز
1. مائیس عزیزیان:
تعداد بازی: 15 بازی
مدت زمان بازی: 1265 دقیقه
تعداد گل خورده: 16 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 79/06 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/14 گل
2. عباس قاسمی:
تعداد بازی: 12 بازی
مدت زمان بازی: 1075 دقیقه
تعداد گل خورده: 31 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 34/68 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 2/6 گل

13) سایپا تهران
1. اشکان نامداری:
تعداد بازی: 19 بازی
مدت زمان بازی: 1710 دقیقه
تعداد گل خورده: 26 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 65/77 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/37 گل
2. میثاق معمار زاده:
تعداد بازی: 4 بازی
مدت زمان بازی: 360 دقیقه
تعداد گل خورده: 5 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 72دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/25 گل
3. داریوش شمس:
تعداد بازی: 3 بازی
مدت زمان بازی: 270 دقیقه
تعداد گل خورده: 5 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 54 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/66 گل

14) شموشک نوشهر
1. رحمان احمدی:
تعداد بازی: 22 بازی
مدت زمان بازی: 1980 دقیقه
تعداد گل خورده: 30 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر 66 دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی: 1/36 گل
2. صلاح الدین اونق:
تعداد بازی: 3 بازی
مدت زمان بازی: 270 دقیقه
تعداد گل خورده: 0 گل
متوسط زمان دریافت 1 گل: هر - دقیقه
متوسط گل خورده در هر بازی:  -گل


ژوکرها( ذخیره طلایی):

زوکر یا ذخیره طلایی اصطلاحا به بازیکنی گفته می شود که پس از اینکهبه عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شد. در دقایق باقیمانده زننده گلی برای تیم خود باشد. در لیگ ایران بازیکنیانی که همیشه به عنوانجانشین وارد زمین شوند و زننده گلی به سود تیم خود باشند نسبت به لیگهای اروپایی  کمتر وجود داشته است. به همین دلیل کمتر به چشم آمده و به آن پرداخته می شود.در لیگ برتر سوم لفته حمیدی و لئون استپانیان هر کدام سه بار  پس از ورود به زمین گلزنی کردند و به عنوان ژوکر ظاهر شدند. همچنین بهمن طهماسبی در بازی رفت تیم یکان برابر پاس پس از ورود به زمین زننده هر سه گل تیم خود بود تا به عنوان یک ذخیره طلایی هت تریک کرده باشد.
پس از این سه نفر. جواد کاظمیان و محمد علی امیری با زدن دو گل در جای دوم قرار می گیرند و 31 بازیکن دیگر به طور مشترک سوم!